Elämänsiivous – näin helpotat elämääsi turhaa karsimalla ja tärkeät tavarat & paperit järjestelemällä
Taitekohdan ensimmäinen vieraskynä-postaus tulee tässä! Ensimmäisenä kirjoittajana on Tavaravalmentaja Sanna Koskinen. Hänen kanssaan on ilo aloittaa yhteistyö ja siitä kuulette syksyllä enemmän.
Minä kun jankutan papereiden tekemisen tärkeydestä niin on hyvä muistuttaa myös papereiden ja tavaroiden karsimisen ja säilyttämisen tärkeydestä. Ja jos joku toinen joutuu omaisuuttasi setvimään ja asioitasi hoitamaan on hyvä ennakoida sitä Sannan antamin elämänsiivousohjein:
— —
Vieraskynäkirjoitus: Tavaravalmentaja Sanna Koskinen
Oletko koskaan miettinyt, mitä tavaroillesi tulevaisuudessa tapahtuu? Oletko pohtinut, kuinka helposti joku muu löytäisi kotoasi tärkeät paperit, jos sinulle sattuisi jotain yllättävää?
Olet ehkä törmännyt termiin kuolinsiivous, eikä se ole tuntunut ajankohtaiselta tai ainakaan miellyttävältä ajatukselta. Miltä kuulostaisi elämänsiivous? Elämänsiivous tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että omat tavarat ja paperit läpikäymällä voit helpottaa sekä omaa arkeasi tässä hetkessä, että läheistesi työtä äkillisen sairastumisen tai poismenosi jälkeen.
Tavaravalmentajan työssä olen saanut kohdata ihmisiä hyvin erilaisissa elämänvaiheissa: Joku varautuu muuttoon ajoissa karsimalla, kun taas toinen on joutunut äkillisesti muuttamaan ja mahduttamaan saman tavaramäärän kymmeniä neliöitä pienempään kotiin. Toisaalla joku pyytää ennakoiden apua vanhempiensa tavaroiden läpikäymiseen, kun taas toinen on joutunut ennalta-arvaamattomasti surutyön sekä valtavan perintökuorman keskelle.
Elämänsiivous – miksi ja milloin?
Aloittamalla elämänsiivouksen silloin, kun se tuntuu liian aikaiselta, olet liikkeellä juuri oikeaan aikaan. Tällöin voimavarasi ovat todennäköisemmin kohdallaan ajoittain vaativaankin päätöksentekoon, ja vaikka varaudut ennalta tulevaan, pääset myös nauttimaan työsi tuloksista välittömästi. Kun turha tavara on karsittu, kodin siivoaminen on helpompaa ja liikkuminen vaivattomampaa. Ja kun tiedät tavaroiden paikat, säästyt ostamasta sellaista, mitä jo omistit. Työssäni kohtaan toisinaan tavaraa äärimmillään täynnä olevia koteja ja silloin kyse on myös asumisturvallisuudesta: kuinka ensihoito pääsee asuntoon ja siellä liikkumaan tai kuinka helposti kodista saisi tarvittaessa sellaisen, että siellä pääsee liikkumaan pyörätuolilla?
Elämänsiivouksen aloittaminen ei katso ikää ja ihannetilanteessa se kannattaa aloittaa silloin, kun se ei tunnu ajankohtaiselta tai kun elämässä muutoin on seesteinen vaihe. Itse aloitin kolmenkympin tienoilla kotimme tärkeistä papereista - tosin siinä vaiheessa en ollut kuolin- tai elämänsiivouksesta kuullutkaan. Hetki oli kuitenkin merkityksellinen, sillä sysäyksenä oli sen tajuaminen, että perheemme olisi pian samankokoinen kuin lapsuusperheeni silloin, kun oma isäni kuoli. Tuntui tärkeältä, että joku muukin löytäisi kotoamme tärkeät paperit, jos minulle tai minulle ja miehelleni sattuisi jotain.
Seuraavaksi kerron lisää elämänsiivoukseen liittyvistä vaiheista
Tavaroiden ja papereiden läpikäyminen
Tärkeimmistä asioista kertominen
Omien voimavarojen punnitseminen
Elämänsiivous #1 Tavaroiden ja papereiden läpikäyminen
Aloita tavaroiden läpikäyminen tavaroista, joihin sinulla ei ole vahvaa tunnesidettä: tällaisia kohteita voivat olla esimerkiksi keittiön mausteet ja kuiva-aineet, kylpyhuoneen kemikaalit ja kosmetiikka tai käyttökelvottomat tekstiilit. Ota tavarat käteen yksitellen ja päätä, kuuluuko se roskiin, kierrätykseen, lahjoitettavaksi, myyntiin vai säästettäväksi. Etene laatikko, kaappi ja huone kerrallaan.
Pysähdy, kun kohtaat tunnepitoisia tavaroita, jotka haluat säästää. Pohdi, mihin tai kenelle toivoisit tavaran sinun jälkeesi päätyvän. Luo lista erityisen tärkeistä tavaroista ja sisällytä mukaan toiveesi siitä, mitä toivot tavaralle jatkossa tapahtuvan.
Käy paperit läpi samalla periaatteella: aloita niistä, joiden suhteen päätöksenteko on helppoa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi luetut lehdet, vanhat tiedotteet, postissa tulleet mainokset ja turhat reseptit tai tarpeettomat tiliotteet.
Kun olet päässyt hyvään vauhtiin, voit siirtyä vaativampiin papereihin. Kokoa tärkeimmät paperit selkeiksi kokonaisuuksiksi ja säilytä niitä paikassa, josta joku muukin ne tarvittaessa löytäisi. Totta kai voit tehdä niinkin, että aloitat elämänsiivouksen tärkeimmistä papereista kuten itse tein. Tärkeintä on löytää etenemistapa, joka toimii itselle. Yleensä helposta aloittaminen ruokkii motivaatiota jatkaa, kun ei heti joudu tekemään hankalia päätöksiä.
Elämänsiivous #2 Tärkeimmistä asioista kertominen
Jotta tekemästäsi työstä on mahdollisimman paljon hyötyä, sinun tulee kertoa siitä läheisillesi. Kerro, että olet käynyt läpi tavarasi ja paperisi. Kerro, mistä he tarpeen tullen löytävät kansion, joka sisältää kaikkein tärkeimmät paperit.
Kenties olet laatinut testamentin ja hoito- ja hoivatahdon ja toivottavasti ainakin edunvalvontavaltuutuksen. Mikäli teit listan myös tärkeimpien tavaroiden ”hoitotahdosta”, liitä se mukaan kansioon.
Säilytä kansiota kätevästi löytyvässä paikassa – ei ainakaan erikseen lukitussa tilassa tai muuten vaikeasti saatavasti. Näiden papereiden on tarkoitus tulla tarvittaessa helposti löydetyksi.
Elämänsiivous #3 Omien voimavarojen punnitseminen
Ajatus koko kodin tavaramäärän läpikäymisestä voi tuntua jopa ahdistavalta: miten selviän kaikesta, mistä aloittaisin, milloin ehdin? Osa hyötyy läheisten avusta, mutta kaikilla ei ole tällaista verkostoa tai sitten sukulaiset asuvat liian kaukana tai ovat liian kiireisiä omassa arjessaan. Osa taas on huomannut, että tuttavan kanssa tehty karsiminen on ollut hidasta ja työlästä, kun toisella on asioista voimakkaita mielipiteitä.
Nykyään tavaroiden ja papereiden selvittämiseen on saatavilla apua. Ammattijärjestäjät tarjoavat kodin tavaroiden ja papereiden läpikäymisen ja järjestämisen palveluita. Osa tarjoaa myös etäapua, mikä on matalan kynnyksen tapa auttaa läheistä esimerkiksi lahjakortin muodossa. Joka tapauksessa työ etenee aina asiakkaan ehdoilla ja hänen toiveidensa mukaan. Ammattijärjestäjä ei koskaan sano, mistä tulisi luopua vaan tukee asiakasta päätöksenteossa. Näin kaikkein tärkeimmät tavarat pääsevät esille.
Mieleen voi tulla ajatuksia kuten ”Ennenkin on pärjätty, niin itse se pitää tehdä. Ja miksi maksaisin jostain, mitä voin tehdä itsekin?” Tavaravalmentajan kanssa tehty työ herättää kuitenkin poikkeuksetta kommentteja, joissa asiakas ihmettelee, miten paljon jo kolmessa tunnissa on saatu aikaan. Työ etenee tehokkaasti, kun asiantuntija ohjaa tilanteen kulkua. Ammattijärjestäjän konkreettisista järjestelykäynneistä saat lisäksi kotitalousvähennystä. Huomioi, että vähennyskelpoisuutta voit hyödyntää myös silloin, kun ostat palvelua omille vanhemmillesi tai isovanhemmillesi.
Yrittäjä Hannu, 54, otti minuun yhteyttä tilanteessa, jossa hän oli ensin tyhjentänyt Helsingistä asunnon ja sitten kuukautta myöhemmin vanhempiensa kodin.
”Yhtäkkiä oma koti muuttui pahvilaatikkovuoreksi. Tosi paljon tavaraa, jota ei ehtinyt silloin käymään läpi ja ymmärsin, että tää käy tosi raskaaksi yksin. Täytyy sanoa, että vanhempien jäämistön läpikäyminen oli yksi raskaimpia asioita koskaan elämässä.”
Tällaisessa tilanteessa, kun surutyökin on täysin kesken, tavaran valtava määrä tuntuu helposti lamaannuttavalta. Ammattijärjestäjä kuuntelee luottamuksellisesti, tukee päätöksen teossa asiakkaan tahtisesti ja pitää huolta projektin etenemisestä.
Hannu kertoi, että ammattilaisen tuki tilanteessa oli ”ihan suurenmoinen juttu, koska omatkin aivot käynnistyy siinä ja saakin itsestään irti enemmän, kaikki on selkeetä ja prosessi etenee hurjasti yhdessä päivässä!”
Toivon, että kirjoitukseni herätti sekä ajatuksia että toimintaa elämänsiivouksen suhteen!
Koulutettu ammattijärjestäjä, Sanna Koskinen